Szczupłe Zarządzanie (Lean Management) to koncepcja zarządzania w nurcie TQM. Ma rodowód japoński, choć światu przybliżyli ją Amerykanie i Amerykanie mieli też istotny wpływ na kształtowanie się tej koncepcji w Japonii. Źródeł koncepcji należy szukać w Systemie Produkcyjnym Toyoty (TPS), który jest zbiorem zasad, narzędzi i metodyk postępowania na tyle uniwersalnych, że znajdują zastosowanie w każdej działalności człowieka. Fabryka; bank; szpital; urząd; transport; reklama i inne. Bez znaczenia skala czy lokalizacja.
Dyrektorzy i prezesi, zdają się dostrzegać związki pomiędzy powodzeniem w interesach, a sposobem zarządzania. Widzą korzyści jakie Lean Management daje tym firmom, którym udało się dokonać skutecznego wdrożenia metody. Lean Management wydaje się tu być narzędziem doskonałym, ale czy dostatecznie wykorzystywanym? Nie sądzę, a na przeszkodzie stoi niedostateczne zrozumienie intencji Lean, co całkowicie przekreśla szansę na sukces. Ani narzędzia, ani zasady nie są w tej metodzie przesadnie trudne. Kluczowe znaczenie ma zrozumienie intencji. To okazuje się być, najczęściej, barierą nie do obalenia dla tak wielu. A przecież Lean Management pozytywnie wpływa na relacje w zespołach pracowniczych; pozwala diagnozować strumienie wartości; eliminować marnotrastwo czasu i marnotrastwo materiałów. Wreszcie, pozwala udoskonalać procesy. To wszsytko prowadzi do poprawy konkurencyjności i większych zysków. Koncepcja jest zweryfikowana i doceniana. Potrafi dużo dać, ale wymaga myślenia i osobistego zaangażowania o jakie, niekiedy, może nie być łatwo. Mamy tu sekret Toyoty, którego istotą nie jest utrzymywanie go w sekrecie przed innymi.
To, między innymi, system, gdzie problemy przestają być problemem. Dopiero ich brak, może niepokoić. Ludzie nie interesują się "jak osiągnąć doskonały efekt" swojej pracy, tylko zastanawiają się nad sensem i rozwijaniem tego, co już osiągnęli. Logika argumentu ma przewagę nad hierarchią służbową, ponieważ pierwszeństwo ma proces. Pytanie "dlaczego" jest zadawane permanentnie i nie może pozostać bez odpowiedzi. Standardy nie są tym co się stosuje, tylko tym co się wyznacza i do czego się dąży. Robi się wyłącznie to co konieczne, eliminując zbędny wysiłek. Ten system pochwala rozum i nie traktuje go instrumentalnie, sięgając po jego pokłady tylko wtedy, gdy już nie można inaczej. Lean Management jest całkowicie nieprzydatny, jeśli stosujący sądzi, że go przechytrzy. To nie jest możliwe, bo metodyki tej nie można się nauczyć, można się jej jedynie uczyć.
Tutaj lista autorskich warsztatów
Moja wiedza i doświadczenie w zakresie Lean Management bierze się głównie z ponad 15 letniej praktyki i współpracy z Toyotą Motor Poland i Toyotą Bankiem.
W nurcie Lean Management, do przeczytania:
1. Dlaczego zdawałoby się dobry pomysł upadł i co z tym ma wspólnego cykl Deminga?
2. Test Q12.
3. Wady Lean Management.
4. 5Why - prosty sposób zdiagnozowania przyczyny porblemu.
5. Identyfikacja strumieni wartości.
6. Toyota Way - dlaczego tu tak trudno o sukces?
7. Lean Management - metoda zarządzania, która zdumiewa.
8. Lean Management - metoda zarządzania na XXI wiek.
9. Test T7B
10. Zaangażowanie pracowników w procesach kaizen i rozwiązywania problemów.
11. True North
Propagowaniu Szupłego Zarządzania poświęcam dużo uwagi i współpracę w tym segmencie wybieram najchętniej.
Jestem członkiem Stoawrzyszenia Lean Management Polska